sobota 13. listopadu 2021

Svatomartinské slané koláčky a buchty

Je po svatém Martinovi, leckde byla husička a nám něco málo zbylo - taková malá recyklace a plněné slané buchtičky navíc.


To, co zbylo u nás, bylo málo na normální porci (jen trocha husího masa, hromádka hotového červeného zelí a jeden větší bramborový knedlík) a tak jsem přemýšlela, co s tím...

Tento týden jsem v pekařské skupině na facebooku zavadila skvělé video od OrnyfoodStyl - no skvělý nápad s těmi kynutými koláčky na téma svatý Martin! Původně jde o Pečené koláčky s trhaným husím masem a červeným zelím, chlebovou drobenkou a pancettou. 

Recept tam není, ale ten nápad!!! Tak jsem chvíli věnovala googlení, na slané kynuté koláčky toho vypadne víc.  Co se mi docela zamlouvalo jako recepty na slané koláče, tedy co bylo v užším výběru, jsou následující:

* U těchto se mi líbí, že jsou plněné i zdobené navrchu, třeba jednou zkusím

* Tady třeba by se mi líbilo jogurtové těsto, ale nezdála se mi potřeba prášku do pečiva - taky jednou možná prubnu.

Já ale už předtím měla vyzkoušené těsto od Lídy z Vůně chleba pod názvem Slané buchty. Dělala jsem je minule tradičně se slánkem, ten jsem ale zadělaný neměla a buchty jsem chtěla hned, takže jsem tentokráte šla do těsta s droždím (popis je v odkazu v jejím popisu nahoře, pak ale s droždím nesmíte nezapomenout zvýšit podíl vody a taky přidat sůl, protože voda a sůl je tam v dolním receptu je počítaná i s tím ze slánku).

Já sem ten recept na těsto radši okopíruji se změnou na droždí:

  • 500 g hladké mouky
  • 300-320 g vody
  • 4 lžíce ochuceného tymiánového oleje / nebo jiného neutrálního (já slunečnicový)
  • 3 až 4 lžíce sušené nebo čerstvě osmažené cibule (já sušená z Ikei)
  • 1/4 lžičky tymiánu (*** u mně vynecháno, když budou s husou)
  • 20 g cukru

Klasická příprava kynutého, kvásek z trochy teplé vody s droždím a cukrem, pak se zbytkem surovin umíchat těsto, já ručně (tedy pujčila jsem si manželovy ruce :D, hoďku kynout. 

Těsto je jako pápeříčko, za hodinku více než zdvojnásobí objem.

Protože surovin z husy nebylo tolik, aby vybylo na všechno, pro druhou část jsem udělala nálpň dovnitř - co dům dal. Dnes jsem použila asi půlku většího sáčku hrubě strouhaného ementálu, cca 10 deka krájeného a mírně osmahlého salámu paprikáš (ten zamíchat do sýru až po vystydnutí) a pořádná lžíce smažené lahůdkové cibulky z Ikei.

Slané plněné buchty už jsem podle tohoto receptu už pekla, teď jsem ale prvně dělala i koláčky plněné nahoru a husí svatomartinské náplně bylo odhadem jen cca na půlku. Část byla tedy "husí" - plněná nahoru na způsob koláčků, druhá část byla plněná uvnitř jinou náplňí. Těsto jsem rozdělila na 16 dílů, 7 jsem nechala na "husí" koláčky, zbylých 9 na plněné buchty. Kousky určené na na koláčky plněné zezhora jsem vytvarovala do koulí a nechala chvíli nakynout na plechu.

Během kynutí těsta na koláčky jsem si kusy na plněné buchty vyválela a naplnila lžící náplně a pak z nich vytvarovala klasické buchty.

Potřela jsem celé buchty i prostory mezi nimi olejem a nechala kynout. Připravené jsou jako první, protože s náplní snesou kynutí déle, tady jsou nakynuté a posypané těsně před pečením (zbyteček náplně - strouhaný sýr a kousky salámu).

Nakynuté koule těsta na koláčky jsem na plechu roztlačila dnem menší skleničky, poté potřela rozšlehaným vajíčkem.

 
Ďolíky jsem naplnila několika lžičkama hotového červeného zelí, na to malé kousky bramborového knedlíka a husího masa, posypala jsem smaženou cibulkou a bez dalšího kynutí šup hned do trouby. Při mém postupu šly nejdřív do trouby tyto husí koláčky, plněné buchty zatím zakryté kynou.


Trouba vyhřátá na 200, horkovzduch, před pečením sníženo na 180, koláčky s otáčením po 10 minutách, celková doba pečení cca 20 minut. 
Chutí božsky - prostě jako Svatomartinská husa trochu jinak :)
 

Jako druhé jdou do trouby nakynuté plněné buchty, ty potřebují o neco delší pečení. 

Při 180 celkem 25 až 30 minut (otočeno 2-3x, u mé trouby mám takto vychytáno).

Buchty jsou jako příčko, těsto báječně voní po smažené cibulce, klidně by šlo jíst i samotné. Náplň jen přidá grády, dělala jsem je po několikáté, vždy co na slano dům dal a vždy vynikající.

Ať z toho taky něco máte - a zkuste si je neupéct :) 

Křup je tam jen lehoučké, kůrka je tenoučká, uvnitř nadýchaná peřinka a náplň.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...