sobota 6. dubna 2013

Plněné buchty z kvásku

Protože kvásek u nás bydlí a vede se mu dobře, neustále pátrám po nových možnostech použití. Recept na kváskové buchty pochází od Rozaliems - slyšela jsem na něj tolik chvály, že to nešlo nezkusit. Jsou čistě z kvásku, bez droždí a opravdu výborné, nadýchané.


Recept v původním znění od Rozaliems (uveřejněno se svolením):
400 g žitného kvásku
500 g hladké mouky
do toho naleju rozehřáté (ne horké!) máslo 150 g
a vlažné mléko odhadem 2 dcl, ale lepší přidávat postupně podle konzistence těsta
dále 150 g cukru krystal (podle chuti, my navrch necukrujeme)
špetku soli
2 vejce

Co nejdéle míchám/přehazuju vařečkou, mohu přidat ještě trochu mouky, tak aby vzniklo krásné hlaďounké těsto, které nechám ještě asi hodinku odpočinout pod utěrkou na teplém místě. Po prvním kynutí si těsto vyklopím na pomoučněný vál a z té koule dělím stále na půl, tak aby vznikly zhruba stejné kousky, můj velký pekáč krásně vychází na 6x4řady. Malinko pomoučenýma rukama uválím pěkně každou kuličku zvlášť, jakoby je mačkám. Pak si je vyrovnám na vál, rozplácnu, nebo roztáhnu a plním náplní. Nešetřte náplní, buchty obrovsky nakynou. Náplň jakoby zabalím a konečky zatočím. Takto zatočenou buchtu pokládám vzhůru nohama (zatočeným dospod) do hojně vymaštěného pekáče, jednu vedle druhé. Z počátku mají mezi sebou mezery, ale po nakynutí, na teple, zhruba 2 hodiny, málem utíkají z plechu a v troubě taky ještě vyskočí. Kynout pod utěrkou. Před vložením do trouby ještě opatrně potřu rozehřátým tukem. Peču na cca170-180 °C do zhnědnutí, zhruba 35 minut. Do trouby vkládám pekáček s vodou, jako u chleba. Asi 10-15 minut po upečení je potřeba buchty šetrně vyklopit na prkénko vzhůru nohama a nechat vydechnout, když byste je nechali v pekáči, zespoda zvlhnou a přilepí se. Dobrou chuť!


Moje poznámky k receptu 
Recept jsem víceméně dodržela, akorát cukr jsem vyměnila za třtinový, jinak je stejný.
Těsto na můj vkus za hodinku poměrně málo naběhlo, ale něco se semlelo a já musela pryč. Hotové těsto jsem tedy po zmíněné hodince odpočívání šoupla v uzavřené nádobě do lednice, kde bylo od večera do dalšího dopoledne, cca do 9 hodin. V lednici hezky naběhlo, pak jsem ho nechala asi 2 hodiny v pokojové teplotě ohřát. Na válu jsem těsto rozdělila na 16 kousků, vyválela rukama do tvaru bochánků a roztáhla do plochy a plnila polovinu makovou a polovinu tvarohovou náplní.

Náplně:
Maková  - asi 150 g máku, cukr podle chuti, horké mléko na spaření (přiléváno podle konzistence)
Tvarohová - 250 g měkkého nízkotučného tvarohu, balíček vanilkového cukru, 2 vajíčka.
Tyhle dvě náplně v citovaném množství jsou akorát na těch 16 velkých buchet na pekáči (8 kusů makových a 8 tvarohových - buchty opravdu hezky nakynou, jak je doporučováno, náplní nešetřete).

Buchty po uložení na plech na povrchu potřít rozpuštěným máslem - včetně míst na okrajích, kde se buchty dotýkají, půjdou pak snadno oddělit. Zadní kousky vypadají větší, je to náplní - tvarohová náplň byla tekutější, buchty jdou pak víc do plochy, u makové drží tvar lépe.


Dokynout zakryté asi 2 hodinky (já nedávám pod utěrku, ale do velkého igelitového sáčku) a pak šup do rozpálené trouby. Pečeno asi na 200 °C cca 15 až 18 minut (horkovzduch ve druhé fázi přepnutý na konvenční pečení) - u mně by to na doporučovaných 35 minut bylo na uhlík. Zadní buchty jsou světlejší - opět je to tvarohem, který má vyšší vlhkost. Možná je lepší nekombinovat na jednom plechu dvě náplně, snáz se bude hlídat dopečení. Příště zkusím ořechovou, s mákem to půjde pést spíš, tvaroh bych příětě dělala zvlášť.


Plech mám čtvercový, vnitřní rozměr 30x30 cm - je na něm přesně 1 dávka těsta (16 větších buchet). Příště bych zkusila o trochu menší plech a malinko víc natlačit k sobě, ať to vypadá více jako ty Honzovy buchty :-).

1 komentář:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...