neděle 1. června 2014

Sezamové sušenky

Po opravdu dobrých sušenkových receptech "pasu" už dlouho. Receptů se všude válí tuny, jo - jsou docela dobré, ale ne tak, jak bych ráda. Dnes jsem při návštěvě novinového stánku jako vždy listovala v časopisech s recepty (mám pro ně slabost, s tím nic nenadělám). Stránka se sušenkami mi padla do oka hned a časopis skončil v nákupním košíku. Marná sláva - kuchařky a časopisy s recepty - tomu odolám jen málokdy, sbírám je. A nejsem žádné béčko, beru to pěkně od podlahy - od psaných kuchařek po babičce, přes plenění antikvariátů, knihkupectví a trafik, kde se dnes dají sehnat mraky sešítků a časopisů s recepty. Pravda - spousta je okopírovaných (letos narazíte na to samé co minulý rok, jen v růžovém), lecos je nevyzkoušené a vůbec nefunguje (patrně bylo potřeba zaplnit stránky časopisu a někdo se honem zamyslel, vysmahnul recept jak lusk a doplnil jej kradenou fotkou z internetu, v lepším případě fotkou z nějaké foto-databáze). Dnes už se proto snažím víc vybírat, doma se už stejně není kam hnout. Obvykle je čtu u kafe jako beletrii a vybírám, často pak peču jen tak - z toho, co mi utkví v paměti, někdy ale - div se světe - sáhnu i po receptu a dodržuju aspoň cca (nikdy jej nenechám zcela na pokoji, vždy jsou tam zásahy, ikdyž minimální...). Dnes jsem opět rozbalila nádobíčko a žhavila troubu...

Sezamové sušenky (Katka -Nejlepší recety 3/2014, str.39)
Foto bylo krásné, lákavé, nešlo to nezkousit (pokusila jsem se dodržovat, tak svěle obrázek vypadal) - ale on to asi nikdo nevyzkoušel, než to uveřejnil :-) - kdyby se to mělo válet a vykrajovat, no potěš... Už podle konzistence těsta by to nešlo, zafungovalo spíš dělání hromádek a roztlačování prsty.


Původní recept:
* 75 g změklého másla
* 200 g hnědého pískového cukru (dala jsem 170 a na můj vkus jsou i tak přeslazené)
* 1 vejce
* 1/2 lžičky vanilkového extraktu
* 120-130 g hladké mouky (dala jsem 130 špaldové, příště půjde část celozrnné nebo trochu ovesné, podíl bych zvýšila na úkor cukru možná na 150 g)
* 1/2 lžičky prášku do pečiva bez fosfátů (dávám vinný kámen)
* špetka soli
* 80 g sezamových semínek (měla jsem jen asi 60, zbytek jsem dosypala lněným - bude to jistě fungovat s jakýmikoliv semínky)

Změklé máslo vyšlehat do pěny s cukrem, vmíchat vejce a vanilkový extrakt. Přidat mouku prosátou s práškem do pečiva a sůl. Nakonec vsypat semínka, propracovat rukama nebo v robotu (já něchala hňácat robot).

V receptu se doporučuje válení a vykrajování, jako druhá možnost roztlačit rukama. Válet by to opravdu nešlo, těsto je lepivé. 
 Osvědčilo se dělání hromádek na plech s následným roztlačením prsty.



 Pokud je neroztlačíte, půjde to také, ale nevzniknou placičky, ale bochánky a nejsou tak křupavé. 
Zkusila jsem to - na obrázku v pravém horním rohu je vidět rozdíl mezi sušenkou z neroztlačené hromádky a z hromádky "uhňácané" prsty do tvaru placky.


Pečou se ve vyhřáté troubě při asi 180 stupních cca 7 až 9 minut. Já peču na horkovzduchu, v polovině času plech otočím, u ventilátoru to žhaví víc.


 Po vyndání z trouby jsou hodně měkké, nechat malinko vystydnout - po zatuhnutí je přenést na mřížku.

 Výborné - příště méně cuku a bude se mírně pozměňovat poměr mouky

 Celkem dávka vydá na cca 30 sušenek, podle toho, jak velké je chcete.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...